Dabartinė padėtis ir iššūkiai:
Pastaruosius 10 metų pokyčių švietime įvyko tiek daug, kad šiuo metu reikia ne esminių reformų, o stabtelti ir atidžiai išanalizuoti, kas veikia, kas ne.
Bet kokios švietimo naujovės turi būti pagrįstos, į pokyčius privaloma įtraukti bendruomenes, itin svarbu atlikti simuliacijas prieš įdiegiant naujoves realybėje.
Vertinant šios kadencijos Vyriausybės politiką švietimo ir mokslo srityje galima teigti, jog rezultatai gana kuklūs, trūksta aiškių vektorių, kur link norima judėti. Bendrajame ugdyme kelti tikslai buvo teisingi, tačiau jų buvo pernelyg daug, tad įgyvendinimas daugeliu atveju buvo chaotiškas, skubotas, o tai vedė prie gilėjančių problemų sektoriuje. Tikslai tobulinti studijas ir mokslą buvo gana nežymūs.
Aiškesnių pokyčių nesulaukė ir ikimokyklinis ugdymas. Įvedamos privalomos ikimokyklinio ugdymo programos atrodo tarsi imitacija, o ne realus ėjimas užtikrinant ikimokyklinio ugdymo kokybę.
Bendrojo ugdymo kontekste prioritetinis buvo Tūkstantmečio mokyklų (TŪM) projektas, kurio sėkmingumu tenka abejoti. Tikslas buvo geras – sumažinti atotrūkį tarp mokyklų. Deja, tenka konstatuoti, kad nors TŪM projektui skiriama 250 mln. eurų ES fondų ir valstybės biudžeto lėšų, atotrūkis nesumažėjo: geros mokyklos tapo dar geresnėmis. Tiesa, verta atkreipti dėmesį, jog keliant mokyklų tinklo kokybę Vyriausybės priimti sprendimai buvo geri, pasistūmėta į priekį iš švietimo sistemos išgyvendinant jungtines klases.
Atnaujintas ugdymo turinys ir skubotas jo įgyvendinimas tapo dar vienu iššūkiu bendrojo ugdymo sistemai. Nors deklaruojami tikslai diegti kompetencijomis grįstas ugdymą vėlgi buvo teisingi, tačiau pamiršta, kad turinį įgyvendina mokytojai, kurių pa(si)rengimui dirbti ir netgi mąstyti kitaip bemaž neskirta laiko ir pastangų. Vadovėlių, mokomosios medžiagos trūkumas tapo pačių mokytojų rūpesčiu. Taip pat pastebėtina ir tai, kad mokytojai atnaujintame turinyje pasigenda pamatinės ugdymo dedamosios – vertybinio pagrindo.
Tarpinių atsiskaitymų idėją galima vertinti teigiamai, tačiau procesas ir šiuo atveju nesuvaldytas, jį sutrikdė gausybė chaotiškų veiksmų: teisės aktų keitimų, ministerijos požiūrio pokyčių. Tai visiškai diskreditavo idėją visuomenėje.
Dar vienas šios kadencijos darbas – pasirengimas visuotinei įtraukčiai – taip pat kelia abejonių. Įtrauktis įgyvendinama gana paviršutiniškai, beveik išimtinai atliepiant tik ugdymosi poreikius, kylančius iš diagnozės. Tačiau net šiuo atveju nesugebama aiškiai įvardyti, kaip įtrauktis turėtų vykti, vis dar nepatvirtinti visi reikiami aprašai, tvarkos ir pan., neužtikrintas reikiamų priemonių prieinamumas mokykloms.
Įsipareigojimas rūpintis mokytoju liko vien lozungu. Karantinas, ukrainiečių integracija mokyklose, įtraukiojo ugdymo iššūkiai kartu įgyvendinant šios kadencijos darbus krito ant mokytojų pečių ir padidino jų įtampą nuovargį, nusivylimą. Nors mokslininkų tyrimai rodo pasibaisėtiną Lietuvos pedagogų emocinę būklę, tačiau šios problemos sprendimui deramo dėmesio nebuvo.
Vyriausybės lygmeniu inicijuota darbo grupė biurokratijai mokyklose mažinti taip ir nepasiekė jokių rezultatų arba jie buvo visiškai nežymūs, nėmaž nesumažinę popierizmo krūvos, griūvančios ant mokyklų vadovų galvų.
Tuo metu profesinio mokymo tinklas buvo tvarkomas, įstaigos buvo stambinamos, įkurta mokymosi visą gyvenimą sistema, todėl galima teigti, jog sprendimai buvo geri.
Pagrindinis aukštojo mokslo pokytis – kolegijų tinklo ir veiklos reforma panaudojant ES fondų lėšas. Po šios reformos nyksta aukštojo mokslo dualumas, todėl darosi sunku suprasti kolegijų vaidmenį ir misiją. Įvestas mokslo kriterijų reikalavimas kolegijoms jas neabejotinai atitolins nuo darbo rinkos poreikių.
Įvestas minimalus stojimo balas, nepriklausomai nuo to, ar stojama į valstybės finansuojamas, ar nefinansuojamas vietas universitetuose ir kolegijose, yra teigiamas sprendimas. Tikėtina, pozityvų impulsą suteiks ir įvesta antroji stojimo eilė asmenims iš socialiai jautrios aplinkos.
Nors tiek aukštasis mokslas, tiek verslas daugelį metų indikuoja, kad Lietuvoje egzistuojanti studijų klasifikacija neatliepia šiandienos poreikių, šia kryptimi nebuvo imtasi jokių darbų. Dar vienas šios kadencijos Vyriausybės darbas – misijomis grįsto mokslo įtvirtinimas – irgi neatnešė apčiuopiamų rezultatų.
Kaip ypač teigiamą darbą galima išskirti įvestą neformaliojo švietimo finansavimo krepšelį suaugusiems. Tiesa, iniciatyva finansuojama ES fondų lėšomis, o tvaresnių finansavimo šaltinių Vyriausybė nenumatė.
Nevalstybinis švietimas toliau diskriminuojamas nepaisant Vyriausybės įsipareigojimo suvienodinti veiklos sąlygas.
Verta atkreipti dėmesį, jog buvo priimti reikalingi sprendimai, atliepiant Nacionaliniame politinių partijų susitarime dėl švietimo iškeltus tikslus – mokytojų darbo užmokestis – 130 %, o mokslininkų – 150 % vidutinio darbo užmokesčio.
Liberalų sąjūdis siūlo:
Įrašykite vardą
Įrašykite el. paštą
Neteisingas el. pašto adresas
Įrašykite žinutę