Dabartinė padėtis ir iššūkiai:
Šią kadenciją socialinė politika patyrė rimtų išbandymų. Nuo pandemijos sunkumų verslui ir kiekvienam dirbančiam iki išlaidų pareikalavusios migracijos krizės ir karo Ukrainoje. Vis dėlto Lietuvos ekonomika pasirodė atspariausia regione. Mums pavyko sėkmingai susitvarkyti su įvairiais iššūkiais, įskaitant iki šiol šalyje neregėtą karo pabėgėlių srautą. Imigracija tapo ne našta, o paskata ekonomikai. Tačiau šiuo metu imigracija atneša naujų išbandymų socialinei politikai bei darbo rinkos raidai, todėl būtini sprendimai, įgalinantys ir stiprinantys kuriančius gerovę ir padedantys tiems, kuriems savimi pasirūpinti sunku.
Pagalba nuo karo bėgantiems ukrainiečiams, jiems skirtos išmokos pasiteisino kaip investicija: šiuo metu dirba ir mokesčius moka apie pusę darbingo amžiaus ukrainiečių. Darbingo amžiaus žmonių imigracija šiuo metu yra itin naudinga darbo jėgos stokojančiai Lietuvos ekonomikai, tačiau tai gali tapti ir iššūkiu, jeigu nebus laiku sureaguota į poreikį keisti ar kelti kvalifikaciją ir skatinti žmones imtis savarankiškos veiklos sudarant jiems tinkamas sąlygas veikti.
Šalyje oficialus nedarbo lygis siekia apie 8,5 %, tačiau darbdaviai susiduria su sunkumais ieškodami darbuotojų įvairioms veiklos sritims. Samdomų darbuotojų, vyresnių nei 55 m. – daugiau negu trečdalis, o dirbančių 15-29 m. asmenų per pastaruosius 10 m. sumažėjo beveik 30 %.
Šiuo metu Lietuvoje ilgalaikiai bedarbiai sudaro beveik trečdalį visų neturinčiųjų darbo. Privalome stabdyti ilgalaikio nedarbo tendenciją ir ieškoti būdų išlaikyti žmones darbo rinkoje, kad jie netaptų nepakeliama našta valstybės ir savivaldybių biudžetams.
Dar vienas akivaizdus iššūkis – spartus visuomenės senėjimas. Būtinos priemonės, padedančios vyresniems žmonėms išlikti efektyviems ir konkurencingiems darbo rinkoje. Nepakankamai stengtasi keičiant vyraujančius stereotipus dėl vyresnio amžiaus žmonių patrauklumo darbo rinkai ir jų efektyvumo. Šiandien mums reikia kalbėti ne apie pensinio amžiaus kėlimą, o kaip sudaryti galimybes žmonėms dirbti našiai, konkurencingai ir auginti savo pajamas nepriklausomai nuo amžiaus.
Nors šios kadencijos metu pavyko mažinti pensininkų skurdą ir labiausiai nepasiturinčių skaičių, Lietuva dar atsilieka nuo ES vidurkio, o valstybės pensijų sistema neužtikrina orios senatvės. Vidutinė senatvės pensija sudaro 44 % šalies vidutinio atlyginimo į rankas.
Pagal dabartinę situaciją darbo rinkoje dirbančiųjų vis mažės ir 2022 m. pradėjusiųjų dirbti asmenų pensija gali sudaryti tik apie 29 % buvusių pajamų. Vakarų šalyse jos siekia 60–80 % buvusių pajamų. Nors pensijų indeksavimas suteikė gerą postūmį, toliau turime suteikti kuo daugiau paskatų bet kurio amžiaus žmonėms savarankiškai pasirūpinti savo gerove senatvėje.
Šioje kadencijoje daug dėmesio skirta šeimos ir karjeros derinimo priemonėms. Liberalų teiktas „Šeimų paketas“ liberalizavo pagalbinio apvaisinimo tvarką, įteisino šeimų darželius, numatė pinigines kompensacijas tėvams, kurie samdo aukles, savivaldybių įstaigose ir institucijose nurodė įrengti vaikų kambarius, o tėvams, auginantiems vaikus iki trejų metų ir norintiems grįžti į darbą iš vaiko priežiūros atostogų, įteisino sutrumpintą 4 darbo dienų savaitę. Nepaisant to, atotrūkis tarp vyrų ir moterų darbo užmokesčio vis dar išlieka, moterys, derindamos šeimos ir darbo įsipareigojimus, vis dar susiduria su sunkumais, todėl būtina tęsti pradėtas „Šeimų paketo“ iniciatyvas.
Visuomenėje sparčiai didėja asmenų, turinčių negalią. Tačiau darbdavių ir pačių gyventojų požiūris darbo rinkoje į asmenį su negalią vis dar dažniau neigiamas, pasitaiko ir atviros diskriminacijos ir stigmatizavimo atvejų.
Vaikų dienos centrai (VDC) teikia socialinės priežiūros paslaugą, skirtą ugdyti vaiko ir šeimos socialinius bei gyvenimo įgūdžius ir aktualią vaikams, kurie negauna tinkamos priežiūros šeimose. Nuo 2021 m. VDC pradėjo teikti akredituotas socialinės priežiūros paslaugas, o nuo 2019 m. gauna planinį finansavimą, kuris šiuo metu nėra pakankamas, kad VDC įdarbintų darbuotojus visu etatu ir jie turėtų tinkamą kvalifikaciją. VDC veiklos plėtra ir skatinimas, kokybiškų paslaugų teikimas ypač svarbus Lietuvos regionuose, kur moksleivių pavėžėjimas po pamokų į nuo mokyklos nutolusius vaikų namus nepakankamai išvystytas.
Statybos, sandėliavimo pramonės įmonėse (išskyrus eismo įvykius) kasmet žūsta 10–15 darbuotojų, įvyksta apie 100 sunkių nelaimingų atsitikimų, kuriuose asmenys suluošinami ir dažnai lieka neįgalūs.
Per 2020–2024 m. Seimo kadenciją priimti įstatymų paketai numato griežtesnę rangovų ir statytojų atsakomybę įvykus nelaimingiems atsitikimams ir atlyginant jų padarytą žalą, tačiau tai nėra pakankama priemonė mažinti nelaimių skaičių.
Liberalų sąjūdis siūlo:
Socialinė Lietuvos politika privalo skatinti rūpintis savo gerove nepriklausomai nuo amžiaus, lyties ar socialinės padėties. Turime kurti ir gerinti įstatyminę bazę, kad gyventojai dirbtų kuo efektyviau, keistų kvalifikaciją keičiantis darbo rinkos poreikiams, neatitrūktų nuo darbo rinkos aktualijų per būtinąsias gyvenimo pertraukas ir išlaikytų sveiką darbingumą vyresniame amžiuje.
Įrašykite vardą
Įrašykite el. paštą
Neteisingas el. pašto adresas
Įrašykite žinutę