Dabartinė padėtis ir iššūkiai:
Mokesčiai visada yra susitarimo, o ne atskirų iniciatyvų reikalas. Puikus pavyzdys – Seime patvirtintas Gynybos fondo paketas. Priimti sprendimai gynybai finansuoti (pelno mokestis, akcizai) atspindi aiškią kryptį, prie kurios įmanoma prisitaikyti tiek gyventojams, tiek verslui.
Priešingai nei gynybos finansavimo sprendimai, 2020–2024 m. kadencijos mokesčių reforma užstrigo. Tarimasis įvairiausiuose formatuose vyko kadencijos pradžioje, bet vėliau Finansų ministerijoje parengti projektai buvo naujos, neaptartos iniciatyvos, kurių poveikis šalies ekonomikai deramai neįvertintas. Atskirų mokesčių pasiūlymai buvo nuolat keičiami (pavyzdžiui, Nekilnojamojo turto mokesčio įvairios versijos Seimo Biudžeto ir finansų komitete buvo redaguojamos keletą kartų per savaitę) ir kompleksinė mokesčių reforma žlugo. Mokesčių reforma apėmė ir itin pozityvių sprendimų (kaip PVM mokėtojų kartelės kėlimas, smulkiojo verslininko sąskaita), kurių negalime pamiršti. Atsižvelgusi į Liberalų sąjūdžio iniciatyvą, Finansų ministerija pateikė projektą pakelti PVM mokėtojų kartelę iki 55 tūkst. eurų.
Teigiamas žingsnis, kuris iš mokesčių reformos projekto pasiūlymų buvo įgyvendintas, – tai investicinės sąskaitos įteisinimas. Priemonė sudaro patrauklesnę aplinką smulkiesiems investuotojams atleidžiant juos nuo pajamų mokesčio už pelną, jei jis bus reinvestuojamas per šią investicinę sąskaitą.
Pasaulio verslumo stebėsenos tyrimo 2022 m. rezultatai Lietuvai dviprasmiški: viena vertus, pagal bendrą verslumo ekosistemos vertinimą 2022 m. Lietuva užėmė net 6 vietą pasaulyje; pastebimas ryškus gyventojų pasitikėjimo savimi ir verslumo gebėjimų augimas, kita vertus, rezultatai liudija, kad didelę dalį potencialių verslininkų stabo nesėkmės baimė, o moterys yra net du kartus rečiau linkusios svarstyti apie verslo pradžią nei vyrai. Vis dėlto nuo 2014 m. iki 2022 m. pozityvus požiūris į verslumą tarp moterų augo: nuo 29 % iki 40 %.
Pagal tą patį tyrimą, beveik 40 % gyventojų mano, kad Lietuvoje yra palankios sąlygos pradėti verslą. 3 % Lietuvos gyventojų planuotų įdarbinti daugiau nei 6 asmenis savo įmonėse per ateinančius 5 metus ir tik trečdalis verslo įmonių savo veiklose planuoja naudoti daugiau skaitmeninių įrankių, o jaunieji verslininkai stokoja valstybės paramos į mokslo ir inovacijų infrastruktūrą. Verslumą ypač skatina švietimas, moksliniai tyrimai ir inovacijos.
„Doing business 2020“ reitinge Lietuva buvo pakilusi į 11 vietą. Šiuo metu Pasaulio inovacijų reitinge Lietuva yra 39 vietoje, Europos elektroninės valdžios reitinge – 7 vietoje, IMD pasaulio Talentų reitinge – 23 vietoje, Atvirų duomenų reitinge – 7 vietoje. 2023 m. „Startup Genome“ reitingo duomenimis, Lietuvos startuolių ekosistema pateko į 50-tuką. Tokie duomenys rodo stiprėjančią Lietuvos ekonomiką, tačiau sudėtinga geopolitinė situacija gali rodiklius paveikti neigiamai.
Lietuvos eksportą lemia mažesnės pridėtinės vertės prekės ir paslaugos. Tai rodo poreikį stiprinti Lietuvos kaip aukštųjų technologijų šalies konkurencingumą. ES rinkoms tenka 67 % lietuviškos kilmės eksporto, todėl turime potencialo, diversifikuojant eksporto apimtis, didinti aukštąsias technologijas ir žinioms imlias paslaugas eksportuojančių įmonių skaičių ir toliau skatinti Lietuvos įmonių plėtrą užsienio rinkose kartu spartinant šalies ekonomikos augimą ir mažinant ekonominių krizių poveikį.
Teigiamas gynybos finansavimo poveikis ekonomikai – investicijos į infrastruktūrą. Šalies gynybos lėšas sudaro tiesioginis Krašto apsaugos ministerijos biudžetas, bet tokiose šalyse kaip Suomija – sukurtas gynybos potencialas – žymiai didesnis dėl kitų finansavimo šaltinių, kurie papildo tiesioginį finansavimą biudžete. Šalis nebus saugi, kol neužtikrinsime kompleksinių finansavimo šaltinių. Jų planavimas turi būti tęstinis ir ilgalaikis.
Mokesčių lengvatos – tebėra aktualios. Liberalų požiūriu, dalies jų reikia atsisakyti, dalis skatina investicijas (pavyzdžiui, kino industrijoje), kita dalis skatina žmonių atsakomybę (pavyzdžiui, draudimas, kitos finansų kaupimo priemonės).
Liberalai taip pat turi permąstyti savo vertybines nuostatas: šiuolaikinėje politikoje stiprėjant gynybos, aplinkosaugos iššūkiams, sudėtinga išsiversti neperžiūrėjus mokesčių, išjudinti diskusijas dėl mokesčių mažinimo ateityje bus vis sunkiau.
Viešieji pirkimai, nepaisant visų dedamų pastangų, išlieka neefektyvūs: vis dar per daug biurokratijos, per mažai greičio ir logikos. Būtina tęsti valdymo, viešojo sektoriaus reformą, kartu įvertinant, ar visos iš mokesčių mokėtojų išlaikomos institucijos yra būtinos valstybėje, ar nedubliuojamos savivaldos ir valstybės funkcijos.
Valstybė vis dar neskatina žmonių galvoti apie ateitį investuojant į papildomą pensijų ir sveikatos draudimo kaupimą arba saugumą. Pensijų sistema turi skatinti žmones savarankiškai taupyti ir papildomai kaupti senatvei.
Itin paaštrėjo susisiekimo infrastruktūros iššūkiai:. 40 % valstybinės reikšmės kelių tinklo nebeatitinka nustatytų reikalavimų (lygumo, sukibimo ir pan.), 30 % būklė – ribinė ir netrukus pasieks reikalavimų neatitinkantį lygį. Lietuvoje 80 viadukų – avarinės būklės. Šių dienų kainomis reikėtų 10 mlrd. eurų keliams ir viadukams sutvarkyti. Metinis kelių infrastruktūros deficitas sudaro apie 207 mln. eurų (finansavimo trūkumas 2024 m. – 340 mln. eurų).
Verta paminėti, jog 2023 metais keliams ir viadukams tvarkyti buvo skirta 1 mlrd. eurų, iš kurių reikšmingą dalį sudarė kariniam mobilumui skirtos lėšos bei ES lėšos, o tai nėra tvarus investavimas į kelių būklę Lietuvoje.
Atkreiptinas dėmesys, jog žymi lėšų dalis teko vieno svarbiausių projektų – „Via Baltica“ – įgyvendinimui. Neabejotina, kad finansavimo ir darbų vykdymo grafikui buvus tolygiam, projekto finansavimas nebūtų padaręs tokio poveikio kitiems kelių tvarkymo darbams. Dabar „Via Baltica“ projektui sparčiai judant į priekį, „Rail Baltica“ projektas stringa, neišlaikomi terminai. Geležinkelių infrastruktūrai reikėtų gerokai daugiau dėmesio.
Pagaliau gerinama tarptautinio Vilniaus oro uosto infrastruktūros būklė: investicijų sulaukė išvykimo terminalas, kuriame darbai sparčiai juda į priekį ir bus baigti 2025 m. Tuo metu Klaipėdos jūrų uostas patiria iššūkių, dėl sankcijų rusijai ir Baltarusijai keičiasi krovos apimtys ir kryptys.
Lietuva vis dar neišnaudoja jūrinės valstybės potencialo.
Liberalų sąjūdis siūlo:
Siūlome ne griauti, o tobulinti. Ekonomikos augimą užtikrins tik aiški mokesčių sistema, inovacijos. Visusi pokyčius ekonomikoje galima įgyvendinti tik susitarimo pagrindu. Visiems verslo subjektams reikia užtikrinti motyvaciją.
Susisiekimo infrastruktūros modernizavimas ir plėtra didina mūsų valstybės konkurencingumą, skatina kurti gerai apmokamas darbo vietas, sudaro sąlygas realizuoti globalios Lietuvos koncepciją, kai visi tautiečiai, nepriklausomai nuo jų gyvenamosios vietos, gali dalyvauti mūsų šalies ūkio plėtroje.
Įrašykite vardą
Įrašykite el. paštą
Neteisingas el. pašto adresas
Įrašykite žinutę