fbpx

Liberalas rado būdą panaikinti techninės apžiūros monopolį – reikės Seimo narių balsų

  • Liberalai.lt
  • gruodžio 6, 2023
  • Aktualijos
Andrius Bagdonas

Seime registruota įstatymo pataisa panaikinti daugiau kaip 20 metų senumo nuostatą, pagal kurią Susisiekimo ministerija nustato automobilių valstybinę techninę apžiūrą vykdančių įmonių skaičių ir jų tankį šalyje. Pasak pataisos autoriaus liberalo Andriaus Bagdono, panaikinus šį Transporto veiklos pagrindų įstatymo reikalavimą, techninės apžiūros paslaugų rinka būtų išlaisvinta – automobilius galėtų tikrinti daugiau valstybės akredituotų įmonių arčiau vairuotojų namų.

Be to, techninę apžiūrą liberalizuojančiame įstatymų pakete numatytos ir Administracinių nusižengimų kodekso pataisos, kuriomis numatomos baudos privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros įmonėms, nesilaikančioms reikalavimų ir techninių kriterijų.

Kartu pataisius Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą, liberalas tiksi išplėsti bendrovių, kurios gali vykdyti techninę apžiūrą, profilį ir įteisinti naują subjektą – techninės apžiūros įmones kontroliuojančią įstaigą.

„Du dešimtmečius Lietuvoje veikia griežta ir uždara tvarka, kurį suteikia neproporcingai dideles galias monopolijai, o vairuotojus pavertė perdėtos pareigos atlikėjais. Šiomis pataisomis tikimės pagerinti paslaugų kokybę visiems 1,5 mln. eurų vairuotojų ir pagaliau pareikalauti didesnės atsakomybės ne tik iš automobilių savininkų, bet ir tų, kurie automobilius tikrina“, – teigia Seimo Ekonomikos komiteto narys A. Bagdonas.

Jo žodžiais, tokia permaina prašosi gatvėse regint iš pažiūros netvarkingas, dūmijančias transporto priemones, kurios vis dėlto turi teisę dalyvauti eisme. „Ar ne keista, kad vos kelios įmonės, kurios tikrina visų mūsų mašinas, pačios yra praktiškai netikrinamos? Jeigu išplėsime technines apžiūros rinką, įvesime ir sankcijas už techninės apžiūros leidimą, išduotą techniškai netvarkingam automobiliui“, – pabrėžia A. Bagdonas.

Svarbiausia, anot pataisų autoriaus, užtikrinti, kad vairuotojai dėl techninių mažmožių nebūtų siuntinėjami pirmyn atgal iš apžiūrą teikiančių garažų į autoservisus. „Nustačius net ir menkiausius trūkumus, kai neveikia lemputė ar padangoje trūksta slėgio, apie pusė vairuotojų turi ieškoti autoserviso trūkumams pašalinti ir grįžti pakartoti techninę apžiūrą. Tuomet vėl tenka registruotis iš naujo ir neretai – laukti eilėse. Siūlau įteisinti žymiai paprastesnes procedūras, kad vairuotojai toje pačioje vietoje galėtų ir pašalinti trūkumus, ir gauti leidimą dalyvauti eisme“, – sako Seimo narys.

Ar liberalizuoti techninę apžiūrą, Seimas turėtų balsuoti dar šioje sesijoje. Pataisos dar iki pateikimo sulaukia entuziastingo palaikymo. „Kodėl vairuotojas, atvykęs pasikeisti automobilio alyvos, kartu negali pasitikrinti ir automobilio techninės būklės bei gauti techninės apžiūros pažymėjimą? Kolegos Andriaus Bagdono iniciatyva kartu su Seimo narių grupe šiandien registravome įstatymo pataisas, kurios atvertų rinką naujoms įmonėms bei išardytų šį milijonines pajamas garantuojantį monopolinį apsukrių verslininkų mazgą“, – sako konservatorius Mindaugas Skritulskas.

Pagal nuo 2002 m. galiojančią Transporto veiklos pagrindų įstatymo 10 straipsnio  nuostatą, „transporto priemonių valstybinę techninę apžiūrą (priežiūrą) vykdančių įmonių skaičių, jų išdėstymą šalies teritorijoje, atsižvelgiant į transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros (priežiūros) poreikį, nustato Vyriausybės įgaliota institucija pagal jos patvirtintą metodiką“. Šiuo atveju tai yra Susisiekimo ministerija, kuri ministro įsakymu nustato, kiek įmonių Lietuvoje gali teikti techninės apžiūros paslaugą.

Konkurencijos taryba dar 2019 m. ragino Vyriausybę ir Susisiekimo ministeriją atsisakyti „privalomąją techninę apžiūrą vykdančių įmonių skaičiaus ribojimo“ ir įmonių išsidėstymo šalies teritorijoje kriterijaus.