fbpx

Siekiame išardyti automobilių techninės apžiūros monopolį

  • Liberalai.lt
  • lapkričio 16, 2023
  • Aktualijos
53335340281_2c27414dc5_k

Ketvirtadienį Seimo Liberalų sąjūdžio frakcija kreipėsi į Vyriausybę ir Susisiekimo ministeriją prašydama išardyti automobilių techninės apžiūros oligopoliją. Anot liberalų, rinkos liberalizavimo raktas – tai susisiekimo ministro įsakymas, nes techninę apžiūrą reguliuojantis Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas konkurencijos nevaržo.

Seimo Ekonomikos komiteto nario liberalo Andriaus Bagdono teigimu, rinka reguliuojama žemesnio lygmens susisiekimo ministro įsakymais, todėl konkurentams į šią sritį patekti praktiškai neįmanoma. „Valstybė atėmė galimybę rinktis. Todėl frakcijos vardu prašome naikinti neskaidrią biurokratiją visiems 1,5 mln. Lietuvos vairuotojų pasiūlant naują, aiškų ir patogų valstybinės apžiūros reguliavimą“, – ketvirtadienį spaudos konferencijoje sakė jis.

Seimo Kaimo reikalų komiteto pirmininko liberalo Viktoro Pranckiečio žodžiais, savo iniciatyva liberalai siekia pasiūlyti šalies vairuotojams kokybiškesnes ir patogesnes paslaugas. „Didžiojoje Britanijoje tokia sistema veikia, mes nieko naujo neišrandame. Jeigu verslai, kurie prižiūri mūsų automobilius, prisiims atsakomybę išrašyti leidimą važiuoti keliais, visiems žmonėms tik palengvėtų“, – kalbėjo jis.

Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narys liberalas Romualdas Vaitkus atkreipė dėmesį, kad iniciatyva naikinti automobilių techninės apžiūros monopolį kyla iš programinių liberalų principų – tai yra biurokratijos mažinimo, konkurencijos didinimo, kokybiškų paslaugų siekio. „Tai tas atvejis, kai visuomenė apraizgoma smulkmeniškų, biurokratinių reguliavimų ir taisyklių tinklu. Jeigu valstybė nustos konkuruoti su verslu nelygiomis sąlygomis, apžiūros liberalizavimas padidins konkurenciją privataus verslo aplinkoje“, – sakė jis.

Kad automobilių techninės apžiūros konkurencijos ribojimas yra nepagrįstas, Konkurencijos taryba deklaravo dar 2013 metais. 2019 m. Konkurencijos taryba Vyriausybei ir Susisiekimo ministerijai siūlė atsisakyti „privalomąją techninę apžiūrą vykdančių įmonių skaičiaus ribojimo“ ir įmonių išsidėstymo šalies teritorijoje kriterijaus.

Pasak Lietuvos verslo konfederacijos tarybos nario Manto Andriuškevičiaus, valstybė, nustatydama techninės apžiūros centrų steigimo tvarką, kišasi į jų skaičių, darbuotojų skaičių, kainas. „Dabar siauras ratelis įmonių, susibūrusių į asociaciją, viską padarė taip, kad naujas žaidėjas neateis ir nepradės teikti paslaugų. Manome, kad situacija seniai keistina ir reikia padaryti taip, kad rinka būtų laisva“, – ketvirtadienį teigė jis.

Lietuvoje techninę apžiūrą atlieka 10 uždarųjų akcinių bendrovių, kurios veikia 10 regionų, todėl pagal teritorinį kriterijų jos viena su kita nekonkuruoja. Apžiūros centrų tankį pagal regionus reguliuoja valstybė. Valstybinę techninę apžiūrą atliekančių įmonių skaičių ir jų išdėstymą šalies teritorijoje nustato susisiekimo ministro įsakymas, kuris galioja beveik 20 metų. Nustatyti apžiūros stočių išsidėstymą įgalioja ir Vyriausybės nutarimas.