Lietuva turi viską, kad taptų susisiekimo ir mobilumo sistemų pavyzdžiu

Simonas Gentvilas Lasas Miciulis

Investicijos ir inovacijos susisiekimo sektoriaus plėtrai, ypač – jūros ir geležinkelių transporto srityse, kelių tinklo gerinimas kaimiškose vietovėse ir regionuose, 5G ryšys visuose pagrindiniuose transporto koridoriuose, žmonėms – išvystyta vieninga ir išmani viešojo transporto sistema, pėsčiųjų takai, jungiamosios dviračių trasos, gyvūnams – apsauga itin judriose šalies teritorijose.

Tai – tik keletas svarbiausių darbų, kuriuose Liberalų sąjūdis planuoja atlikti viename svarbiausių – šalies susisiekimo sektoriuje.

„Tikrai galime pažadėti, kad mūsų susisiekimo ministras neskaidys po „abudabius“ valgyti vakarienės ne už savo, o už valstybės įmonių pinigus, o premjero gatvės tikrai netaps prioritetu tiesiant kelius“, – sako Liberalų sąjūdžio pirmininkės pavaduotojas Simonas Gentvilas, primindamas šiuo metu vykdomą politiką susisiekimo srityje.

Viską, ko reikia, turime. Reikia – dialogo

Visas susisiekimo sistemos dalis – automobilių, geležinkelių, oro, jūros ir vidaus vandenų transporto tinką bei elektroninių ryšių sistemą – liberalai mato kaip tarpusavyje susietą tinklą, tarsi žmogaus kraujotakos ir nervų sistemą, reikalingą žmonių, prekių, pasaugų ir informacijos judumui.

„Mūsų pareiga sukurti šiuolaikinę susisiekimo sistemą, kurios techniniai parametrai, teikiamų paslaugų kokybė, sauga, poveikis aplinkai ne tik prilygtų, net ir taptų kelrodžiu Europos ir pasaulio šalių susisiekimo sistemoms“, – įsitikinęs S. Gentvilas.

Pasak jo, plečiant ir tobulinant savo šalies susisiekimo sistemą, būtina žiūrėti plačiau ir kelti gerokai ambicingesnius tikslus: Lietuva su turimu potencialu – vieta Europos žemėlapyje, talentais, stipriomis transporto įmonėmis ir idėjomis – nusipelno būti ne pigių pervežėjų šalimi, o gerai apmokamų transporto sektoriaus įmonių pagrindinių atstovybių vieta.

„To pasiekti gali padėti tik dialogas su verslu, ekspertais, startuoliais, gabiais žmonėmis – liberalai visada siekė jiems suteikti daugiau galimybių“, – pabrėžia Liberalų sąjūdžio pirmininkės pavaduotojas.

Proveržį lems išmanieji transporto sprendimai

Liberalai ragina Lietuvą konkuruoti su kaimyninėmis valstybėmis transporto ir logistikos sistemos kokybe, o pasaulinės tendencijos rodo, kad progresą šioje srityje gali lemti inovatyvios transporto sistemos.

Tokį požiūrį palaiko ir logistikos ekspertas Vladas Lašas. „Lietuvoje veikia daug kompanijų, kuriančių inovacijas, susijusias su transporto judumu, programine įranga, naujais verslo modeliais. Tereikia jas paskatinti, padėti joms augti ir pamatysime – jų kuriamų produktų netrukus reikės ne tik Lietuvai, bet ir visam pasauliui“, – neabejoja Lietuvos proveržiu jis.

Liberalų planuose – skatinti viešojo ir privataus sektorių bendradarbiavimą diegiant intelektines transporto sistemas ir inovacijas: tai padėtų dirbti efektyviau, taupyti laiką ir išlaidas.

„Tačiau tam būtina atnaujinti teisinę bazę ir sudaryti sąlygas konkurencijai. O taip pat reikalauti Europos Sąjungos institucijų užtikrinti vienodas konkurencines sąlygas visų šalių narių vežėjams ir taip skatinti transporto ir logistikos paslaugų eksportą“, – sako S. Gentvilas.

Susisiekimo sistema ir infrastruktūra, pritaikyta žmogui

Liberalai į susisiekimo sistemą žiūri kaip į galimybę ne tik verslui, bet ir paprastam žmogui.  Akivaizdu, kad dabar Lietuvos miestų transporto sistemų plėtra vyksta nekoordinuotai: stinga  darnaus judumo planų, todėl miestai nėra pakankamai pritaikyti pėstiesiems, dviratininkams ar viešojo transporto keleiviams.

„Keliavimas į darbą, į mokyklą turi būti patogesnis: pradedant organizuotu eismu miestuose, baigiant infrastruktūros plėtra regionuose“, – teigia Sigitas Mičiulis, Tauragės rajono savivaldybės narys, pridurdamas, kad atsigręždami į kasdienius žmonių poreikius, liberalai mato kelis prioritetus: tai – visuomeninis transportas, dviračiai, elektromobiliai.

Pasak S. Gentvilo, daugelis dalykų susisiekimo sektoriuje gali būti pavadinti paprasčiausia higiena. „Asfaltas kaime turi išvaduoti žmones iš skurdo, o regionuose gyvenantys žmonės savo darbo vietas didmiesčiuose turi pasiekti patogiai ir greitai“, – pabrėžia jis.

5G ryšys – visiems

Liberalų planuose – gerinti ir  viso kelių tinklo techninius parametrus, siekiant užtikrinti tinkamą transporto pralaidumą ir eismo saugą. Ypatingas dėmesys bus sutelktas į „Via Baltica“ atkarpą nuo Juragių iki Lenkijos sienos tiek sprendžiant kamščių, tiek avaringumo problemas. Tai galima padaryti pasitelkiant 5G ryšį ir pažangias technologijas.

Be 5G tinklo plėtra labai palengvisn išmanių sistemų diegimą, o tai – gyvybiškai reikalinga susisiekimo priemonė tiek visoms ūkio sritims, tiek ir patiems gyventojams.

V. Lašo įsitikinimu, spartus 5G technologijos leis Lietuvai ir toliau išlaikyti lyderės pozicijas ryšių technologijų srityje Europoje ir pasaulyje, skatins šalies skaitmeninės ekonomikos augimą.

Į tai orientuotas ir liberalų tikslas iki 2025 metų 5G ryšiu aprūpinti visus to pageidaujančius ūkio subjektus, padengti 96 proc. namų ūkių ir pagrindinius transporto koridorius.

„Tai – viena didžiausių galimybių susisiekimo srityje. Lietuva neturi būti tik pigaus ir greito transporto šalis, ji turi tapti pasauliniu transporto inovacijų centru. O juk viskas prasideda nuo mokslo potencialo, išmaniųjų sprendimų, galingų transporto kompanijų – to, ką šiandien mes jau turime. Tereikia sudaryti sąlygas jiems visiems kartu dirbti“, – neabejoja S. Gentvilas.